Fotoboek

 

Start Polderland Tekens in de tijd Reliëfs Kaiopó serie Contrasten Video Fotoboek Galerie Ars Longa 2013 Galerie Ars Longa 2014 Galerie Ars Longa 2015 Domani, Venlo Contact - Exposities

 

                                                          

          

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 

 




 

 

 

Gebonden, 17 foto's van eigen werk, 24 pagina's 18 x 18 cm

Met een voorwoord van Piet Augustein conservator moderne kunst Gorcums Museum In eigen beheer incl. verzendkosten € 25.00 zie adres op pagina Contact- Exposities

 

Oene Moedt  kunsthistoricus:  Inleiding expositie in Studio 11 Zaandijk

Wij mensen kijken naar alles, maar zien heel weinig. Onze waarneming is oppervlakkig, versplinterd, soms uitgesproken slordig. Wat we nodig hebben om beter te kijken is sturing, richting en structuur. Vaak helpt een mooie herinnering, niet alleen bij mensen, ook bij dieren.  Ooit vond onze hond een weggegooide kroket, zomaar in een bushokje. Maanden lang ging hij er tijdens het uitlaten nog even langs. Om te kijken. Zelf zag ik vorig jaar een roerdomp vlakbij de weg open en bloot in een weilandje. Hij stond in zijn bekende paalstand, een bijna aandoenlijke poging om onzichtbaar te worden die hem in het open terrein extra opvallend maakte. Als ik er nu langs kom kijk ik onwillekeurig even naar deze plek die alleen voor mij zo'n bijzondere betekenis heeft gekregen. Je weet immers maar nooit.

In de kunst werkt dat ongeveer ook zo. Neem Vincent van Gogh. In een brief aan zijn broer Theo schrijft hij dat al zijn werk een beetje gebaseerd is op de Japonais serie, de Japanse prentkunst die hij enorm bewonderde en waarvan hij een grote collectie bezat. Omdat het land  waar deze vandaan komen onbereikbaar voor hem was, zocht hij Japan in het zuiden van Frankrijk. En daar, op een kale, onaantrekkelijke, met stenen bezaaide vlakte, La Crau in de buurt van Arles, herkende hij wat hem zo boeide in de houtsneden van Hiroshige: "het onmetelijke... het oneindigende...". Op een paar prachtige tekeningen legde hij het vast. Kijken wordt gestuurd: door herinneringen, verlangens, door kennis en door kunst.

Met deze constatering zijn we aanbeland bij het werk van Ina Schuitemaker. Zij is afkomstig uit de Zaanstreek, waar zij haar jeugd doorbracht en uiteindelijk terechtgekomen in Gorcum. Daar bestaat een artistieke school, de Gorcumse School met bekende namen als Jan van Munster, Ad Dekkers en Peter Struyken, die allen werken in een abstract-geometrische stijl, waarvan Piet Mondriaan één van de grondleggers was. Uit Ina's werk spreekt een duidelijke affiniteit met deze kunststroming. Niet toevallig heeft ze les genomen bij Arie Brinkman, een prominente vertegenwoordiger van de Gorcumse School. Het blijkt ook uit haar bewondering voor kunstenaars als Jan Schoonhoven en Jan Dibbets. We zien het in haar eigen werk, in de reliëfs en in de zes varianten op een motief uit de lichaamsbeschildering van Kayapó indianen. Maar ook komt haar fascinatie voor simpele patronen voor eenvoud en helderheid te voorschijn in de manier waarop zij na zoveel jaren terug kijkt op de Zaanstreek. Aanleiding daartoe was een opdracht tijdens haar studie op de Rotterdamse Willem de Kooning-academie: geboortegrond. In de herinnering daaraan zag zij niet de traditionele houten klokgeveltjes, de molens of de 19e-eeuwse fabrieken, maar houtvlotten in de Bruynzeel-haven, de stapels balken op de kades, het patroon van zeshoekige basaltblokken, de natte veenpolders met hun netwerk van kaarsrechte sloten.

Ooit in de Middeleeuwen werd het veengebied kleinschalig verkaveld en werden de sloten met de hand gegraven. Bestaande natuurlijke waterlopen werden door de landmeters in hun schema's opgenomen, het tracé van een oude dijk ontzien. Zo ontstond een combinatie van cultuur en natuur die het Zaanse polderland tot zo'n boeiende visuele belevenis maakt, vanaf de grond en ook vanuit de lucht.

In Ina's werk vinden we dit samengaan van wiskundige ordening en natuurlijke processen terug. Bijvoorbeeld in haar veenpolderlandschap waar een gebogen waterloop de mathematische indeling van de middeleeuwse landmeter zowel verstoort als accentueert. Maar kijk vooral naar haar schilderij "Omgeploegd land". Met een touwtje bevestigd aan een speld buiten het paneel heeft zij diepe voren getrokken in een pasteuze onderlaag zodat een perspectivisch lijnenspel ontstaat. De strakheid daarvan neemt zij vervolgens weg met grillige toetsen bruine verf op de ruwe ondergrond. Zo ontstaat een beeld dat onontkoombare associaties oproept met een Noordhollandse droogmakerij waar de menselijke poging tot strenge ordening wordt tegengewerkt door de weerbarstigheid van de zware klei en waar het slotenpatroon wordt onderbroken door kleine variaties in het reliëf. Maar Ina's fascinatie voor geometrische structuren beperkt zich niet tot de grote ruimte, maar richt zich ook op de microwereld van bladnerven, jaarringen en, zoals zij dat noemt, sporen van leven in bij voorbeeld de neerslag van een vloeistof die afdruipt langs een ruit.

We zouden met een variant op Olivier B. Bommels "denkraam" kunnen spreken van een "kijkraam", dat Ina heeft ontwikkeld voor het zien van de schoonheid van een geploegde akker of van natuurlijk ontstane vormen als fossielen en bodemprofielen. Ik laat Ina nu zelf aan het woord. In één van haar gedichten spreekt zij over onze gebrekkige waarneming, over "blinde ogen die niet zagen dat dit lage land iets moois te bieden had". Gelukkig zijn Ina's ogen voor het Hollandse polderland alsnog geopend en kijk je via haar kunst "naar een ruimte die je niet bevatten kan en zie je daar opeens de schoonheid van". Met het uitspreken van de hoop dat we na het zien van deze expositie ons oog nog intensiever op de ons omringende wereld richten, verklaar ik deze tentoonstelling voor geopend.

 Oene Moedt, zondag 22 maart 2009

 

        

 


 


 


 

I


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                             

Start | Polderland | Tekens in de tijd | Reliëfs | Kaiopó serie | Contrasten | Video | Fotoboek | Galerie Ars Longa 2013 | Galerie Ars Longa 2014 | Galerie Ars Longa 2015 | Domani, Venlo | Contact - Exposities